Konteineriniai krovininiai laivai yra didžiulės mašinos, kurios judina pasaulį. Be jų neįsivaizduojama globali ekonomika ir nemokamas daiktų pristatymas. Didieji konteineriniai laivai nuolat dirba, plaukiodami su gerokai virš korpuso iškilusiais konteinerių bokštais. Bet ar nebūna taip, kad pakilusios bangos kokį konteinerį nublokštų į jūrą?
Iš tiesų visi konteineriai laivuose būna pritvirtinti. Nors idealiu atveju sunkiausi konteineriai būtų apačioje, kartais pasitaiko, jog sunkūs kroviniai atsiduria ir viršuje. Tai reiškia, kad net nedidelis bangavimas galėtų išjudinti kokį nors konteinerį ir jį nuversti į jūrą. Taigi, visi konteineriai yra tvirtinami įvairiais būdais, priklausomai nuo laivo ir konteinerio tipo.
Jei konteineris yra talpinamas laivo korpuse, viskas yra gana paprasta. Jis telpa tarp poros kreipiančių rėmų, kurie išlaiko konteinerio padėtį visos kelionės metu. Tarp konteinerių taip pat įspraudžiami specialūs laikikliai, kurie neleidžia jiems judėti į šalis. Ant denio lauke sukrauti konteineriai taip pat yra tvirtinami įvairiais būdais. Prie laivo jie priveržiami specialiais užraktais, kurie pasukami pagriebia apatinę konteinerio briauną. Taip pat naudojami ilgi virbai su sriegiais, kurie gali sutvirtinti konteinerius tarpusavyje. Patys didžiausi laivai naudoja sudėtingesnes slankiojančias konstrukcijas - vienu metu jos gali išlaikyti ištisas konteinerių eiles, joms reikia mažiau žmonių darbo nei veržiant konteinerius po vieną keliems įgulos nariams.
Taigi, kitaip tariant, ant laivų nebūna nepritvirtintų konteinerių. Laivo įgulos visada įsitikina, kad viskas keliaus saugiai, nekels pavojaus žmonėms ir kroviniui. Konteinerių išdėstymas laive ir jų pritvirtinimas reikalauja daug įgūdžių ir žinių, todėl šis darbas laikomas labai atsakingu. Tai ar konteineriai kartais krenta nuo laivų? Taip, nuolatos.
Nepaisant visų pastangų konteinerius tinkamai pritvirtinti, jie vis tiek dažnai krenta į vandenį. Tiesa yra ta, kad plieniniai konteineriai gyvena nelengvą gyvenimą, yra nuolat kilnojami, skalaujami sūrių bangų, mušami kelyje į sandėlius. Taigi, jie dėvisi. Dėvisi ir tvirtinimo sistemos, o ir žmonių klaidų pasitaiko. Kartais krenta ne visas konteineris, o tik jo turinys. O kartais vandenyje atsiduria ir visas brangių daiktų pripildytas konteineris.
Dauguma konteinerių nuskęsta. Laivai neturi įrangos jiems pakelti iš vandens ir net nesivargina. Oras lėtai palieka konteinerį ir jis po kelių dienų panyra po bangomis. Izoliuoti šaltus produktus gabenantys konteineriai plūduriuoja ilgiau ir net kartais yra išmetami ant kranto. Labai dažnai nukritęs konteineris sulūžta ir jo krovinys pasklinda po vandenyną.
1990 metais vandenyne pabiro „Nike“ sportbačiai. Mokslininkai pagal jų plūduriavimo kryptis kūrė vandenynų srovių žemėlapį. Šis darbas buvo atnaujintas kai 1992 metais Ramiajame vandenyne pasklido 29 tūkstančiai guminių ančių ir kitų žaislų. Jie buvo randami vakarinėje Šiaurės Amerikos pakrantėje, Pietų Afrikos Respublikoje, Australijoje, o 2007 metais pasiekė ir Europą. 1997 metais Kornvalio paplūdimyje atsidūrė šimtai LEGO detalių - taip pat iš sudužusio konteinerio. Daug panašių incidentų taip niekada ir neiškyla į viešumą, tačiau tai yra didelė problema, nes taip teršiamas vandenynas.
Technologijos.lt