Galbūt tai jūsų veiklos įvertinimas ar neprašytas bendradarbio patarimas. Gal ant jūsų išsiliejo piktas klientas ar išgirdote, kokią pravardę jums sugalvojo komanda.
Kad ir kas tai būtų, tai – neteisinga. Netinkama ir nesąžininga. Jie nesupranta situacijos. Jie net nežino, koks jūsų darbas. Be to, jų patarimai praktiškai nepritaikomi.
Atsiliepimai gali atrodyti neteisingi, priversti pasijusti izoliuotam, skaudinti ir varyti iš proto. Kaip tinkamai į juos reaguoti?
Pirmiausia reikia nieko nedaryti. Nenuspręskite iškart, ar sutinkate su tuo, kas buvo pasakyta, ar ne. Tiesa, tai padaryti nelengva. Prieš vertindamas priimti ar atmesti išsakytą komentarą, privalote paskirti pakankamai laiko įsiklausyti ir apmąstyti tai, kas buvo pasakyta.
Nira (vardas išgalvotas) yra visų gerbiama kūrybinės veiklos vadovė skaitmeninės medijos industrijoje. Po trijų mėnesių sėkmingo darbo Niros vadovas pasikvietęs ją į savo kabinetą pareiškia, kad ši turėtų būti kūrybiškesnė.
Pirmos Niros mintys apie į šį absurdišką pasiūlymą: „Aš esu šios įmonės kūrybinės veiklos vadovė. Žodis „kūryba“ įtrauktas į mano darbo pavadinimą! Šis atsiliepimas visiškai nesutampa su tuo, ką girdėjau per visą savo karjerą. Jis tikriausiai pats nežino, kas tas kūrybiškumas. Kas jau kas, bet aš – kūrybiška.“
Žinoma, šios mintys liko tik Niros galvoje. Ji nusišypsojo, padėkojo vadovui ir išėjo ieškoti samdomo žudiko telefono numerio.
Niros reakcija yra visiškai normali. Tam, kad nuspręstume, priimame ar atmetame grįžtamąjį ryšį, mes pradedame ieškoti jo neigiamų aspektų: kas jį mums pateikė, kodėl jį pateikė, kada, kur ar kaip jį išgirdome, kodėl tai netiesa ar kodėl tai niekada nepasiteisintų.
Ieškoti neigiamų aspektų yra negerai dėl dviejų priežasčių. Pirma, bet kuriame grįžtamajame ryšyje visada sugebėsite rasti ką nors blogo. Antra, per greitai atmesite tai, kas buvo pasakyta. Dažnai net neįsigilinę į tai, ką žmogus turėjo omenyje.
Privalome įsigilinti
Dauguma pasisakymų reiškiant pastabas yra labai neaiškūs: „tau reikia pasistengti“, „parodyk daugiau iniciatyvos“, „pasitelk daugiau strateginio mąstymo“ ar „būk kūrybiškesnė“.
Lengva iškart sugalvoti, ką mums reiškia šios frazės, ir daryti prielaidą, kad atsiliepimą pateikęs žmogus omenyje turėjo tą patį. Tačiau šios frazės geriausiu atveju tik apytiksliai apibūdina situaciją.
Grįžtamasis ryšys visuomet kyla iš praeities. Niros vadovas bandė apibūdinti tik dalį pastebėjimų, pavyzdžių ar lūkesčių, kaip ji galėtų ar turėtų elgtis, o galbūt jis turėjo omenyje galimybes, kurių Nira nepastebėjo, ir dėl to nukentėjo jos kūrybiškumas.
Grįžtamasis ryšys taip pat visada susijęs su ateitimi. Niros vadovas privalo jai pasakyti, kaip tobulėti. Taigi prieš Nirai nusprendžiant, ar tai tinkamas ar netinkamas atsiliepimas, jai reikia suprasti, ką vadovas norėjo tuo pasakyti. Nira turėtų paklausti: „Gal galite plačiau papasakoti, ką turite omenyje sakydamas „kūrybiškesnė“? Ar galėtumėte duoti pavyzdį, kai, jūsų manymu, nebuvau kūrybiška? Ar galėtumėte duoti pavyzdžių, kaip jums atrodo „kūrybiškumas“? Ką tiksliai, jūsų manymu, turėčiau pakeisti savo elgesyje?“
Nusiraminusi ir tris kartus giliai įkvėpusi Nira grįžo ir uždavė savo vadovui kelis klausimus. Ji išsiaiškino, jog vadovas net nekalbėjo apie jos darbą su klientais. Jis tik norėjo, kad ji pergalvotų, kaip veda savo komandos susirinkimus. Vadovas pastebėjo, kad per susirinkimus Nira daug kalba ir palieka per mažai laiko pasisakyti tylesniems, bet nepaprastai talentingiems komandos nariams.
Niros vadovas taip pat turėjo stebėtinai gerų įžvalgų, kaip padrąsinti neryžtinguosius komandos narius prabilti. Jos vadovo grįžtamasis ryšys turėjo daugiau vertės, negu Nirai pasirodė iš pirmo žvilgsnio.
Lengva kritikuoti vadovą dėl neaiškiai išsakytos kritikos. Tarp jo „kūrybiškumo“ supratimo ir galimos „kūrybiškumo“ reikšmės yra didžiulis skirtumas. Tačiau bet kokia ištarta frazė reikalauja tikslesnio paaiškinimo. Kas turėta omenyje bei ką rekomenduojama daryti. Taigi visada atminkite, kad žmonėms, pateikiantiems grįžtamąjį ryšį, reikės pagalbos paaiškinant, ką jie turi omenyje. Aiškūs ir smalsūs klausimai be gynybinio tono padės tiek jiems, tiek ir jums.
Užduokite du klausimus: „Kas negerai?“ ir „Kas galėtų būti geriau?“ Kartais grįžtamasis ryšys mums skamba neteisingai, nes nežinome, kad tokia problema egzistuoja. Norėdami geriau suprasti, ko nežinome, galime paklausti draugų ar kolegų.
Džeikas (vardas taip pat išgalvotas), išgirdo štai tokį atsiliepimą: „Atkreipk dėmesį į tai, kaip žiūri į darbą.“ Džeiko nuomone, tai buvo visiškas absurdas; jo požiūris į darbą buvo nuostabus. Jis – nepailstantis ir ištikimas darbuotojas.
Jis pasidalino šiuo komentaru su kolege, kuri jį palaikė: „Tai – beprotiška, niekas nedirba daugiau už tave. Tu nuolat čia.“ Ji suteikė Džeikui tai, ko jam ir reikėjo – draugišką palaikymą ir patvirtinimą, jog grįžtamasis ryšys buvo netikslus.
Dauguma mūsų čia ir sustotų, būtume visiškai ramūs. Tačiau reikėtų įsitikinti, ar tai tikrai viskas. Užduokite savo draugams antrąjį klausimą: „Ar šiame grįžtamajame ryšyje yra nors lašelis tiesos?“
Po trumpos pauzės Džeiko kolegė pasiūlė štai ką: „Tu labai daug dirbi, tačiau kaskart paprašytas likti ir dirbti ilgiau, tu pradedi dūsauti ir skųstis, kad tau nelieka laiko niekam kitam, tik darbui. Tai tikrai atskleidžia tavo požiūrį.“
Didžioji dalis grįžtamojo ryšio gali būti klaidinga, galbūt net iki 90%, tačiau dažniausiai jame yra ir tiesos, iš kurios galima ko nors išmokti. Mūsų draugai ir kolegos padeda mums pastebėti tuos likusius 10%. Bet jie to nepadarys kol nepaprašysime pagalbos ir aiškiai neparodysime, jog esame atviri ir pasiruošę išgirsti, ką jie turi pasakyti.
Tinkamai reaguoti nereiškia, kad privalote sutikti
Tinkama reakcija į grįžtamąjį ryšį reiškia, kad jūs jį išgirdote, pasistengsite suprasti, apmąstysite, neskubėsite jo nurašyti kaip netikslaus. Ieškosite jame slypinčios vertės, kad ir kiek daug ar mažai jos ten būtų. Ir tik tada nuspręsite, imsitės ką nors keisti ar ne.
Kad ir ką nuspręstumėte, pasidalinkite savo įžvalgomis su atsiliepimo autoriumi. Jei to nepadarysite, jiems atrodys, kad jų neišklausėte ar jums tiesiog nerūpi jų nuomonė. Leisdami suprasti, jog atsakingai juos išklausėte, tik sustiprinsite savo santykį, net jeigu ir nepasinaudosite pasiūlymu ką nors keisti.
Iš anglų k. vertė Nora Popova, adaptavo Jonas Petrikas